Τετάρτη, 21 Φεβρουαρίου 2018

Πώς να διαχειριζόμαστε το χρόνο μας για να κάνουμε περισσότερα πράγματα μέσα στην ημέρα;

Επαγγελματικές υποχρεώσεις, σύντροφος, δουλειές στο σπίτι, φυσική άσκηση, φίλοι, χόμπι. Πώς να τα προλάβεις όλα; Κι όμως, υπάρχουν tips που βοηθούν πολύ.

Η φράση «δεν προλαβαίνω» είναι μια από αυτές που ακούμε πιο συχνά. Και, φυσικά, όχι άδικα, εφόσον καθημερινά υπάρχουν πολλά που διεκδικούν τον χρόνο μας: Οι επαγγελματικές υποχρεώσεις, οι κοινές δραστηριότητες με τον σύντροφό μας, οι δουλειές στο σπίτι, η ανάγκη μας για φυσική άσκηση, οι φίλοι, τα χόμπι.

Σε πολλές περιπτώσεις, λοιπόν, δεν προλαβαίνουμε να κάνουμε ούτε τα μισά από όσα χρειάζεται, από όσα θα θέλαμε και από όσα είχαμε προγραμματίσει. Κι αυτό, μας γεμίζει με ακόμα περισσότερο άγχος, δημιουργώντας ένα φαύλο κύκλο.

Πώς μπορούμε, λοιπόν, να διαχειριστούμε καλύτερα το χρόνο μας, ώστε να αποφύγουμε την σωματική και πνευματική εξάντληση, αλλά, παράλληλα, να μην παραμελούμε και όσα επιθυμούμε να εντάξουμε στην καθημερινότητά μας;

Οι ειδικοί μάς συμβουλεύουν ότι «πρέπει να λειτουργούμε όχι πιο γρήγορα, αλλά πιο έξυπνα». Μάλιστα, για να επισημάνουν τα λάθη που συχνά κάνουμε ως προς τη διαχείριση του χρόνου, λένε χαρακτηριστικά: «Μην ξεχνάτε ότι η ημέρα σας έχει τον ίδιο αριθμό ωρών με εκείνη του Αϊνστάιν, του Μικελάντζελο ή της Μητέρας Τερέζας».

Επιστρέφοντας, λοιπόν, στη δική μας ... καθημερινότητα, μας δίνουν μερικά χρήσιμα tips που μπορούν να μας βοηθήσουν:

1) Ξεκινάμε από τα πιο σημαντικά.
Αυτός είναι από τους χρυσούς κανόνες της διαχείρισης χρόνου. Κάθε μέρα επιλέγουμε τα 2-3 πράγματα που πρέπει οπωσδήποτε να γίνουν και κάνουμε πρώτα αυτά. Έτσι, διαχωρίζουμε τα ουσιώδη από τα επουσιώδη, δεν σπαταλάμε την ώρα μας σε δευτερεύουσας σημασίας δραστηριότητες και, ακόμα κι αν προς το βράδυ, νιώθουμε εξαντλημένοι για να διεκπεραιώσουμε οτιδήποτε άλλο, τα απαραίτητα θα έχουν ολοκληρωθεί.

2) Μαθαίνουμε να λέμε «όχι».
Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει χρόνος για τα πάντα. Έτσι, όταν π.χ. έχουμε προκληθεί σε ένα event που γνωρίζουμε εκ των προτέρων ότι θα παρευρεθούμε μόνο για τυπικούς λόγους ή ένας φίλος μάς βάζει την ιδέα να γραφτούμε σε ένα extreme σπορ που δεν μας πολυενδιαφέρει, δεν είναι απαραίτητο να δεχτούμε. Αντίθετα, μπορούμε να εξοικονομήσουμε αυτό τον χρόνο και να τον αφιερώσουμε σε κάτι που θεωρούμε πιο σημαντικό και αποδοτικό.

3) Κοιμόμαστε τουλάχιστον 7-8 ώρες την ημέρα.
Ορισμένοι θεωρούν ότι, αν κοιμηθούν λιγότερο, θα έχουν περισσότερο χρόνο για τις υποχρεώσεις και τα χόμπι τους. Στην πραγματικότητα, ισχύει το αντίθετο. Όταν είμαστε κουρασμένοι, το σώμα και το μυαλό μας δεν βρίσκονται σε εγρήγορση, οι ρυθμοί μας επιβραδύνονται αισθητά και, μέσα στην ημέρα, κάνουμε, εν τέλει, πολύ λιγότερα από όσα θα μπορούσαμε.

4) Ελέγχουμε τον χρόνο που αφιερώνουμε στο ίντερνετ.
Είναι πολύ εύκολο να μπούμε για λίγο στο Facebook και να καταλήξουμε να περάσουμε 1-2 ώρες μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή, έχοντας αναβάλλει επ' αόριστον οτιδήποτε πρέπει να διεκπεραιώσουμε. Χρειάζεται, λοιπόν, να βάλουμε ένα όριο στον εαυτό μας. Έτσι, αν π.χ. πούμε ότι θα χαρίσουμε μισή ώρα στον εαυτό μας για να σερφάρουμε, είμαστε αυστηροί με το ρολόι και, μόλις περάσει το μισάωρο, κλείνουμε εντελώς την οθόνη προκειμένου να ασχοληθούμε με άλλα πράγματα χωρίς να διασπάται πλέον η προσοχή μας από τα update στο timeline μας.

5) Βάζουμε χρονικό όριο για κάθε τι που πρέπει να κάνουμε.
Μια από τις μεγαλύτερες παγίδες στη διαχείριση χρόνου είναι να ξεκινήσουμε μια δραστηριότητα, αφιερώνοντάς της «όσο χρόνο χρειαστεί». Όμως, σε πολλούς ανθρώπους λειτουργεί αποτελεσματικότερα ακριβώς το αντίθετο, π.χ. η σκέψη ότι «σε δύο ώρες θα το έχω τελειώσει». Βάζοντας deadline από μόνοι μας, θέτουμε τον εαυτό μας σε μεγαλύτερη εγρήγορση, παύουμε να χρονοτριβούμε και παραμένουμε πιο συγκεντρωμένοι, γιατί, πολύ απλά, γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχει άπλετος χρόνος διαθέσιμος.

6) Κάνουμε μικρά διαλείμματα ανάμεσα σε διαφορετικές δραστηριότητες.
Όταν τρέχουμε από τη μία δραστηριότητα στην άλλη, επιβαρύνουμε υπερβολικά το σώμα μας, χάνουμε το επίπεδο της συγκέντρωσής μας, ενώ φορτώνουμε τον εαυτό μας και με μεγαλύτερο άγχος. Κάνουμε, λοιπόν, μικρά διαλείμματα γιατί αυτά μας βοηθούν να αποφορτιστούμε, να γεμίσουμε τις μπαταρίες μας και να συνεχίσουμε πιο ξεκούραστοι.

7) Ακολουθούμε υγιεινή διατροφή και ασκούμαστε.
Οι πολλές υποχρεώσεις απαιτούν και σωματικές δυνάμεις. Έτσι, εκτός από τον επαρκή ύπνο που αναφέραμε προηγουμένως, είναι απαραίτητο να λαμβάνουμε όλα τα συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός μας από τη διατροφή, αλλά και να μην αναβάλλουμε – ως δευτερεύουσας σημασίας - τη γυμναστική. Σύντομα, θα διαπιστώσουμε ότι οι αντοχές μας θα αυξηθούν αισθητά.

8) Αποφεύγουμε να είμαστε υπερβολικά συγκεντρωτικοί.
Οι περισσότεροι άνθρωποι που αδυνατούν να διαχειριστούν τον χρόνο τους έχουν την τάση να τα αναλαμβάνουν όλα μόνοι τους: Από υπερβολικά καθήκοντα στην εργασία έως και την παραμικρή δουλειά στο σπίτι. Αυτό, όμως, τους επιβαρύνει με πολύ περισσότερο άγχος, ενώ, συχνά, τους αφήνει στο τέλος μια αίσθηση ανικανοποίητου, εφόσον, προφανώς, δεν μπορούν να κάνουν τα πάντα και, μάλιστα, τέλεια. Οπότε, αν κάνουν ένα βήμα πίσω και μοιραστούν τις υποχρεώσεις με άλλους, θα έχουν τα περιθώρια να αξιοποιήσουν τον χρόνο που θα απελευθερωθεί.

9) Όσες υποχρεώσεις κι αν έχουμε, αφιερώνουμε πάντα λίγο χρόνο σε κάτι που μας αποφορτίζει.
Πόσες φορές δεν έχουμε φύγει από το γραφείο αγχωμένοι για όσα πρέπει να κάνουμε την επόμενη μέρα και, μια έξοδος για μια ώρα με έναν φίλο μας, μας μείωσε το στρες σε dt; Πρόκειται για ένα τρικ που μας ξεκουράζει πριν καλά-καλά το καταλάβουμε και γεμίζει αμέσως τις μπαταρίες μας για να επιστρέψουμε, στη συνέχεια, πιο δυναμικά στις υποχρεώσεις μας.

Πηγή: womantoc.gr